Jump to content

A pálinka meghódított a Burkina Fasót is

2017. 08. 20. 09:19

Bár a piaci szereplők arra panaszkodnak, hogy nehéz külföldön piacot találni a magyar pálinkának, Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter arról beszélt, hogy a Föld országainak több mint harmadába jut az italból. Kis eltérés van ugyan a hivatalos adat és a tárcavezető szavai között, de meglepő helyeken lehet pálinkát találni, például Burkina Fasóban és Csádban.

Kis túlzással Magyarországon kétféle ember létezik: vannak, akik elmesélik a házi pálinkás berúgásról szóló történetünk, és vannak, akik letagadják azokat. A háztáji lepárlás olyan mélyen beleivódott a magyar néplélekbe, hogy 2010-es megválasztásakor a kormány azonnal megígérte, hogy adómentessé teszi az otthoni főzést, majd ameddig lehetett, kitartott az uniós jövedéki adózási szabályok megsértése miatt kötelezettségszegési eljárást indító Brüsszellel szemben.

Félidőben a konfliktus úgy áll, hogy egy ember magánfőzésben évente legfeljebb 86 liter (42 százalékos) párlatot állíthat elő, amelyet papíron csak ő ihat meg. A magánfőzéshez való jogot minimum 5 darab párlat adójeggyel (700 forint/darab) válthatja meg a magánfőző.

A pálinka a nemzeti büszkeség része, olyannyira, hogy még az erdélyi pálinkát sem lehet annak nevezni a szigorú eredetvédelmi szabályok miatt (jelenleg talán ez a legnagyobb konfliktus pálinkafronton). Azonban a védekezés, valamint maga a termék az egyik oka annak, hogy külföldön nem lett igazán népszerű ez a hungarikum. A világon szinte minden országnak van valamilyen nemzeti büszkeségnek tartott töményszesze, de ezek közül kevés ért el igazi nemzetközi sikert.

Az olasz grappa, a szlovák borovicska, vagy a francia calvados nemcsak abban hasonlítanak magyar versenytársukra, hogy gyümölcsökből főzött alkoholok. Hanem abban is, hogy nehezen találnak maguknak piacot a saját kultúrkörükön kívül. Míg mondjuk a whiskey elterjedésében a gyarmatosítás, a vodkáéban a Szovjetunió játszott fontos szerepet, addig a fent említett szeszeknek nem jutott ilyen mankó, s az egymás közötti verseny valamennyire a terjedésüket is hátráltatja.

Az exportálás nehézségeit mutatja, hogy a legtöbb nagyüzemi termelő panaszkodik arra, hogy a pálinkát nem tudja külföldön értékesíteni. Iparági pletykák szerint ez vezetett ahhoz, hogy a magyar Rézangyal Kft. a pálinkái forgalmazására először leszerződött a Coca Colával, majd a márka jogai is átkerültek a multihoz. Nem is nagyon titkolták, hogy az exportlehetőségek bővülését várják a lépéstől.

(Forrás: napi.hu)